فراری پورتوفینو 2019

فراری ،  نام مدل جدید خود را بر اساس یكی از زیباترین شهرهای ایتالیا كه با طبیعت فوق‌العاده زیبا، بندر رؤیایی و فضایی دل‌نشین و آرامش‌بخش شناخته می‌شود، انتخاب کرده است. حتی در انتخاب رنگ بدنه نیز دقت فراوانی از سوی مهندسان فراری صورت پذیرفته و به‌ افتخار این شهر، به نام قرمز پورتوفینو (Rosso Portofino) نام‌گذاری شده است

نفس عمیق بکشید.  ÷پورتوفینو یک فراری میلیو‌ن‌ دلاری نیست. البته قیمت بالایی دارد؛ ولی نسبت به دیگر مدل‌های معروف فراری ارزان‌تر است و حدود ۲۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. جدیدترین مدل GT خط تولید مارانلو رگه‌هایی از دو مدل 488GTB، بهترین خودروی رانندگی سال ۲۰۱۷ و 812 سوپرفست افسانه‌ای را در خود دارد. روی کاغذ، پورتوفینو آماده رقابت با 275GTB و انزو است.

پورتوفینو جایگزین فراری کالیفرنیا است که بیشترین میزان فروش را در تاریخ این شرکت دارد و به‌عنوان نماد خودروهای اسپرت ایتالیایی از سوی مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود.

دو مدل کالیفرنیا و پورتوفینو ازنظر ساختار و اجزا با هم اشتراکاتی دارند؛ اما ساختار و درون خودرو تفاوتهای بزرگی تجربه کرده است که فراری استفاده از آن را در سایر مدلهای خود نیز در برنامه دارد. در ساخت پورتوفینو  بهطور گستردهای مسائل مربوط به دینامیک خودرو را مورد بازبینی قرار گرفته و فناوریهای جدیدی برای بهبود هر چه بیشتر این موضوع به‌ کار رفته است.

این خودرو سبکتر، سریعتر و پرشتاب‌تر از کالیفرنیا خواهد بود. مهندسان فراری به این نتیجه رسیدند که برای اکثر مشتریان، تغییر جزئی در زمان‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مهم نیست؛ ولی افزایش شعاع حرکتی در بزرگراه به ۷۴۰ کیلومتر ، افزایش ۵ سانتی‌متری فضای پا در  صندلی عقب و همچنین جمع شدن و باز  کردن سقف متحرک خودرو در  سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت گزینه‌های بهتر و کاربردی‌تری محسوب می‌شوند.

طول محور پورتوفینو همانند فراری کالیفرنیا ۲۶۷ سانتی‌متر هست؛ اما بدنه این خودرو دوباره طراحی‌ شده که ۱.۵ سانتیمتر از طول، ۳ سانتی‌متر از عرض و ۰.۲۵ سانتی‌متر از ارتفاع آن کم شده است.

آدریان گریفیس (طراح فراری) در این كار همكاری داشته است. او طراح خودروی افسانه‌ای دیتونا کوپه با سقف شیب‌دار بسیار ملایم است كه به‌ طرف صندوق‌عقب خودرو کشیده شده و شما یک خط صاف و طراحی براق را تا انتهای خودرو مشاهده می‌کنید. طراحی پورتوفینو کاملاً در مركز طراحی فراری و با همكاری بسیار نزدیك مهندسان بخش آئرودینامیك خودرو انجام‌ شده است تا در نهایت موجب ارائه بیشترین كارایی و كاهش مصرف سوخت در پورتوفینو شود.

سقف متحرک و فلزی پورتوفینو، دوتکه است و فراری آن را بازطراحی کرده. باز و بسته شدن آن در سرعتهای پایین ۱۴ثانیه طول میکشد و همچنین خطوط طراحی و جزئیات بدنه این مدل، آن را عضلانیتر نشان میدهد.

طراحی داخلی پورتوفینو از مدل GTC4 lusso وام گرفته ‌شده و شامل رابط سرگرمی ۱۰.۳ اینچی در وسط کنسول و یک صفحه‌نمایش کوچک است که اطلاعات عملکردی خودرو، وضعیت سیستم رهیاب و اطلاعات سرگرمی را به مسافران نشان می‌دهد.

ترکیب چرم، فیبر کربن و روکش آلومینیوم به این خودرو ظاهری مجلل و باشکوه داده است که با لمس آن احساس خوبی منتقل خواهد شد.

برخلاف ادعای فراری برای افزایش فضای مسافر در صندلی عقب، این خودرو  فقط برای کودکان آنهم برای مسافرتهای کوتاه مناسب است و برای افراد بزرگسال اصلاً مناسب نیستاز بهبودهای انجامشده در پورتوفینو نسبت به کالیفرنیا و کالیفرنیا T میتوان به تلاش بسیار زیاد در جهت کاهش وزن خودرو و افزایش استحکام بدنه آن اشاره کرد.

وزن کلی این مدل نسبت به کالیفرنیا ۱۰ درصد کاهش و استحکام پیچشی آن ۳۵ درصد افزایش یافته است و با افزایش ۵۰ درصدی استحکام نقاط تعلیق، مهندسان می‌توانند پورتوفینو را به سیستم کنترل تعلیق دقیق‌تری مجهز کنند.کمک‌فنرهای جلو و عقب به ترتیب ۱۵.۵ و ۱۹ درصد سفت‌تر شده‌اند که باعث حرکت بهتر بدنه و کاهش غلتیدن خودرو می‌شود.

پورتوفینو از نسل سوم دیفرانسیل برقی E-diff و فرمان برقی (EPS) سود میبرد. مهندسان شرکت به لطف این سامانه توانستهاند نسبت‌ فرمان را هفت درصد کاهش بدهند و حساسیت و دقت آن را بدون هرگونه تأثیر منفی روی پایداری کلی خودرو، بهبود ببخشند. مورد دیگر، تجهیز تعدیلهای جریان مغناطیسی (Magnetorheological) و سیستم SCM-E به فناوری فنرهای دوگانه است که کاهش چرخش بدنه و جذب هرچه بهتر ناهمواریهای سطح مسیر را به دنبال خواهد داشت.


در زیر کاپوت این مدل، پیشرانه به‌روزشده  ۳.۹ لیتری هشت سیلندر توربو دوقلو فراری کالیفرنیا T قرار دارد که توانی برابر ۵۹۱ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ و ۷۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. که افزایش ۳۸ اسب بخاری در توان و ۴ نیوتن‌متر در گشتاور نشان می‌دهد. همچنین فراری ادعا می‌کند که این مدل نسبت به کالیفرنیا ۵ درصد سریع‌تر است و عکس‌العمل بهتری از خود نشان می‌دهد.

قطعات جدید این پیشرانه ۸ سیلندر، بهبود خود را مدیون پیستونها، شاتونها و سیستم جدید مکش هستند. طرح سیستم اگزوز نیز کاملاً تغییر کرده است. هِدِر اگزوز یکتکهی جدید، اتلاف انرژی کمتری دارد و نقش مهمی در حساسیت پدال گاز و تأخیر توربو، بازی میکند. این موارد، همراه با سیستم مدیریت بوست متغیر که گشتاور مناسب را برای هر دنده در اختیار قرار میدهد، باعث میشود پورتوفینو در هر دندهای بالاترین شتاب و کمترین مصرف سوخت را داشته باشد.

قدرت بیشتر و وزن کمتر به معنای عملکرد بهتر می‌باشد. پورتوفینو به‌راحتی به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و شتاب صفرتا صد کیلومتر آن کمتر از ۳.۵ ثانیه است. در سال گذشته یک فراری کالیفرنیا با توان ۴۵۴ اسب بخار در ۳.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست‌یافت. بنابراین شتاب پورتوفینو بیشتر از این مقدار است.