بررسی فولکس واگن تیگوان

نسل اول تیگوان، در ادامه‌ی نمایش یک طرح مفهومی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۰۶، تولید شد. استقبال از این مدل، فراتر از انتظار فولکس واگن‌ بود و پس از تولید اولیه در کارخانه‌ی اصلی این برند در ولفسبورگ آلمان، خطوط مونتاژ در آرژانتین، چین، ویتنام و روسیه نیز به عرضه‌ی تیگوان پرداختند. این خودرو تا سال ۲۰۱۷ و بیش از ۱۰ سال، در سبد محصولات فولکس واگن قرار داشت و تنها یک بار در سال ۲۰۱۱، با فیس‌لیفت جزئی مواجه شد. رقم نهائی تولید برای نسل اول تیگوان، عدد جالب توجه ۲.۶۴۵ میلیون دستگاه را نشان می‌دهد که گواه موفقیت این خودرو در بازار جهانی است.

نسل دوم و آخرین مدل تیگوان، سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش درآمد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم MQB شرکت فولکس واگن تولید می‌شود که خودروهای مختلفی از جمله آئودی Q3، آئودی TT و حتی مدل گلف را شامل می‌شود. این پلت‌فرم، مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن، امکان تولید خودرو با سایزبندی متغیر در ابعاد مختلف و حتی فاصله محور چرخ‌ها است. به همین دلیل، تیگوان نسخه‌ی آمریکا و چین، کابین بزرگ‌تری دارند تا برای سرنشینان و قسمت بار، فضای بیشتری فراهم شود.

نسل جدید تیگوان، با افزایش حجم بدنه و استفاده از پیشرانه‌های مدرن فولکس واگن، رقیب مهمی برای برندهای آسیایی و آمریکایی محسوب می‌شود و پس از گذشت ۲ سال از زمان عرضه، مورد استقبال بازار جهانی قرار گرفته است. این خودرو در خطوط تولید فولکس واقع در آلمان، مکزیک، هند و مالزی حضور دارد و تا کمتر از یک ماه دیگر، واردات رسمی خود به ایران را آغاز خواهد کرد.

طراحی ظاهری و بدنه

تلفیقی از یک سبک طراحی اسپرت با ویژگی‌های لوکس، در زبان طراحی فولکس واگن دیده می‌شود؛ موضوعی که در دیگر محصول مشهور این برند، یعنی سدان پاسات نیز وجود دارد. در تیگوان جدید، حس انتقامجو در چراغ‌های تقویت شده است، درحالی‌که باابهت و تاحدودی اشرافی به نظر می‌رسد. پهنای بدنه، ۳ سانتیمتر افزایش نشان می‌دهد؛ اما فاصله‌ی استاندارد کف خودرو تا سطح زمین، به همین میزان کمتر شده که نشانه‌ی عزم فولکس واگن برای تولید یک خودروی کاربردی و راحت است؛ حتی اگر بهترین گزینه برای حرکت در مسیرهای سخت خارج جاده نباشد.

از نظر کارشناسان، طراحی تیگوان تحت تأثیر محصولات مشهور آئودی قرار گرفته است. مدل جدید این خودرو، با ریل‌های باربند روی سقف، جلوپنجره‌ی سه بخشی و یک سپر کاملا اسپرت ارائه می‌شود که زیبایی تیگوان را افزایش می‌دهد. از نظر ظاهری، تیگوان در دو نسخه‌ی استاندارد و R-Line تولید می‌شود که نوع دوم، اسپرت‌تر است و با سپر خاص خود، همراه با رینگ‌های اختصاصی ۲۰ اینچ، قابل سفارش خواهد بود. زاویه شیب قابل حرکت برای تیگوان، با توجه به اندازه‌ی سپر جلو و دیگر مشخصات ظاهری، ۱۸.۳ درجه است که البته عدد بالایی نیست؛ اما فولکس واگن می‌تواند با ارائه‌ی پکیج آپشن‌های آف‌رود، سپر مخصوصی روی تیگوان نصب کند که زاویه‌ی پیمایش آن را به ۲۵.۶ درجه می‌رساند.

در نمای روبرو، خطوط روی جلوپنجره، کاملا هماهنگ و در راستای چراغ‌های اصلی هستند. حتی نوار LED مربوط به روشنایی روز هم با شیوه‌ای هنرمندانه در امتداد این قسمت قرار گرفته است. داخل سپر هم به قرینه‌ی چراغ‌ها، فضاهای خالی پیش‌بینی شده تا زیبایی تیگوان افزایش یابد. طبق رویه‌ی معمول در سبک طراحی محصولات فولکس واگن، بخش جلوی تیگوان هم یک‌نواخت و به‌ دور از افراط‌گرایی است. قسمت زیادی از سپر، دارای فضای خالی مناسب جهت عبور هوای مورد نیاز پیشرانه و دیگر قطعات فنی است؛ درحالی‌که چراغ مه‌شکن یا هر تجهیز دیگر که خیره‌کننده‌ی چشم بیننده باشد، در آن دیده نمی‌شود. حتی خطوط حجم‌دهنده‌ی روی کاپوت نیز کاربردی و نسبتا ساده هستند. طراحی هنرمندانه و البته میانه‌روی فولکس واگن در تیگوان، نشانه‌ای دیگر از تلاش این برند محبوب در ساخت یک محصول مردمی و مورد قبول ملت‌ها در سرتاسر جهان است.

نمای جانبی تیگوان، از سادگی بیشتری در مقایسه با بخش روبرو استفاده می‌کند؛ هرچند که خطوط صاف روی در، یک‌نواختی آن را کاهش داده است. خط اول از انتهای چراغ جلو تا زیر پنجره‌ها دیده می‌شود و خط دیگری نیز با گذشت از دستگیره‌های روی در، به سمت چراغ‌های عقب می‌رود. حجم‌دهی بدنه در گلگیرها، با حداقل هیجان انجام شده است و همراه با قابی از پلاستیک، که در قسمت رکاب‌ها وجود دارد، سادگی و غیر لوکس بودن تیگوان در این بخش را تأیید می‌کند. نوار براق فلزی، پیرامون پنجره‌ها کشیده شده است که نقش زیادی در متمایز کردن شیشه‌ها از باقی بدنه دارد. استفاده از نوار باریک فلزی، در رکاب تیگوان هم دیده می‌شود که در کنار قطعات پلاستیکی، نشانه‌ای دیگر از تلاش فولکس واگن برای کاهش هزینه‌های تولید این خودرو است.

در قسمت عقب، فرم چراغ‌های اصلی حالت مناسبی دارد و برای یک خودروی کراس‌اوور، جذاب به‌ نظر می‌رسد. حجم‌دهی به این بخش، منحصر به امتداد گلگیر تا بالای سپر است که در صندوق را از باقی بدنه، متمایز می‌کند. شیشه‌ی عقب هم اندازه‌ی قابل قبولی دارد و هماهنگ با دیگر اجزاء دیده می‌شود. نوار فلزی براق، مشابه آنچه در رکاب‌های جانبی به کار رفته است؛ روی سپر و محل اتصال بخش پلاستیکی به بدنه‌ی اصلی وجود دارد که چراغ‌های باریک هشداردهنده را شامل می‌شود.

ابعاد تیگوان شامل، طول ۴.۴۲۶ متر همراه با عرض ۱.۸۰۹ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۶۵ متر است که با فاصله محورهای ۲.۶۰۴ متر ارائه می‌شود. کف خودرو تا سطح زمین، نزدیک به ۲۰ سانتیمتر فاصله دارد؛ اما در نسخه‌های دو دیفرانسیل، اندکی بلندتر است. چهار مدل تیگوان شامل ترندلاین، کامفورت‌لاین، های‌لاین و آر-لاین، از نظر آپشن‌های ظاهری متفاوت هستند و هنوز مشخص نیست که با کدام جزئیات، به ایران وارد خواهند شد.

فضای داخلی و کابین

با ورود به فولکس واگن تیگوان، نمایی مدرن به چشم می‌خورد که سرشار از فناوری و تا حد زیادی، اسپرت به نظر می‌رسد. نمونه‌های تیگوان با داشبورد دورنگ، جذابیت بیشتری خواهند داشت که احتمالا در نسخه‌های گران‌تر و همراه با آپشن‌های بالا، قابل استفاده است.حتی در ارزان‌ترین مدل تیگوان هم نمایشگر ۵ اینچ و امکانات پخش چندرسانه‌ای وجود دارد؛ اما پنل پشت فرمان در نمونه‌ی پایه، عقربه‌ای و سنتی خواهد بود. استفاده از نمایشگر عریض ۱۲.۳ اینچ برای دور موتور، سرعت لحظه‌ای و دیگر اطلاعات فنی پشت فرمان، گزینه‌‌ای سفارشی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که نمایشگر لمسی میان داشبورد هم می‌تواند از نمونه‌ی ۸ اینچی باشد.

 

پیشرانه و قوای فنی

طبق معمول محصولات فولکس واگن، طیف وسیعی از پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی برای هر مدل قابل سفارش است. تیگوان هم با ۸ نوع پیشرانه‌ی متفاوت عرضه می‌شود که حق انتخاب علاقه‌مندان در بازار جهانی را افزایش می‌دهد. با توجه به استاندارد نه‌چندان خوب گازوئیل ایران و بی‌علاقگی بازار کشور به خودروهای دیزلی، به بررسی نمونه‌های بنزینی تیگوان می‌پردازیم که ۴ نسخه از سری TSIرا شامل می‌شود. سیستم دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک، برای تمامی مدل‌های تیگوان با پیشرانه‌های مختلف قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی‌که جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، ۶ سرعته‌ی خودکار و ۸ سرعته‌ی خودکار، در نمونه‌هایی با پیشرانه‌های متفاوت وجود دارند.

ارزان‌ترین مدل تیگوان در بازار اروپا، دارای پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوشارژ است که قدرت ۱۲۵ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه دارد. هرچند این ارقام برای خودرویی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم (با سیستم تک دیفرانسیل و جعبه‌دنده‌ی دستی)، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد؛ اما در شتاب‌گیری عملکرد بسیار خوبی دارد و ظرف ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو با کد 1.4TSi BMT 125 S 5dr، حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت آن، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف این نسخه از تیگوان با سرعت ثابت بزرگراه، ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

شاهکار فولکس واگن، با ارائه‌ی نسخه‌ی دیگری از تیگوان با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری ادامه می‌یابد. با بهینه‌سازی سیستم توربوشارژ، مدل  1.4TSi BMT 150 S 5dr، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تأمین می‌کند که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی نزدیک به ۹ ثانیه کافی است. نهایت سرعت این مدل، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در اختیار می‌گذارد. بیشترین مصرف سوخت این خودرو، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ درحالی‌که می‌تواند با سرعت ثابت، حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین داشته باشد. این مدل از تیگوان، محبوبیت زیادی در بازار جهانی دارد و با طیف وسیعی از آپشن‌های فنی مثل جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا خودکار، در کنار سیستم دو دیفرانسیل مدرن فولکس واگن موسوم به 4MOTION قابل خرید خواهد بود.

فولکس واگن تیگوان، تنها با یک پشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر در آمریکا ارائه می‌شود که قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه دارد. این خودرو با کد 2.0TSi BMT 150 SEL 5dr شناخته می‌شود و در همه‌ی مدل‌ها، با جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار ارائه می‌شود. این خودرو (بسته به سطح آپشن‌ها و وزن خالص)، در زمانی بین ۸ تا ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت برای تیگوان ۲ لیتری، ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در ترافیک شهری به ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

قدرتمندترین نمونه‌ی تیگوان که با توجه به قیمت بالا و شرایط فنی خاص، در بیشتر نقاط جهان ارائه نمی‌شود، دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قدرت ۲۲۰ اسب بخار است. گشتاور این مدل، ۳۵۰ نیوتن‌متر است و از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نسخه از تیگوان، با پسوند Allspace نیز شناخته می‌شود و می‌تواند در زمانی حدود ۶.۵ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و فقط با جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی خودکار و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند 4MOTION ارائه می‌شود.

آپشن‌های رفاهی و امکانات داخلی

گزینه‌های قابل انتخاب از میان تجهیزات فنی و ظاهری مختلف، برای خریدار تیگوان در بازار جهانی بسیار زیاد هستند. در گام اول، ۱۴ رنگ مختلف برای بدنه قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی‌که ترکیب رنگ داشبورد و صندلی‌ها، ۹ حالت مختلف دارد. ۷ مدل رینگ اسپرت هم برای تیگوان پیش‌بینی شده است که شامل سایزهای ۱۷ اینچ تا ۲۰ اینچ می‌شود.

ارزان‌ترین نسخه‌ی تیگوان، با پسوند S شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۷، دارای نمایشگر ۸ اینچ و رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ است. پوشش صندلی‌های این مدل، چرم مصنوعی و به‌صورت تک‌رنگ سیاه خواهد بود که هماهنگ با داشبورد ارائه می‌شود. سیستم رادیوی پیشرفته‌ی فولکس واگن موسوم به DAB، ناوبری ماهواره‌ای، پخش‌کننده‌ی CD، امکان اتصال حافظه‌ی جانبی از طریق درگاه USB و کارت‌خوان SD، پخش موسیقی و ارتباط با گوشی‌ هوشمند از طریق بلوتوث، دریافت و نمایش پیام کوتاه (SMS)، از امکانات استاندارد تیگوان هستند.

بالاتر از مدل S، نسخه‌ی SE قابل خرید است که علاوه بر آپشن‌های استاندارد، دارای فرمان چرم، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ، کروزکنترل هوشمند، مه‌شکن قدرتمند و تهویه‌ی مطبوع سه‌گانه است. امکان سفارش تیگوان SE با سیستم ناوبری پیشرفته‌ی فولکس واگن وجود دارد که همراه با نرم‌افزار Car-Net ارائه می‌شود. این آپشن در کنار مسیریابی عالی و راهنمایی راننده در پیدا کردن مقصد، اطلاعات هواشناسی و قوانین محلی مربوط به راهنمایی و رانندگی را در اختیار می‌گذارد که شامل بهترین مکان برای سوخت‌گیری و پارک خودرو نیز می‌شود.

دیگر مدل تیگوان با آپشن‌های بیشتر، با کد SEL شناخته می‌شود. صندلی‌های جلوی این خودرو، تمام الکتریکی هستند و در ۱۴ حالت تنظیم می‌شوند؛ به صورتی که حتی در بخش پهنای زانو، قابل تغییر خواهند بود. گرم‌کن داخل صندلی‌های ردیف اول و فرمان چرم وجود دارد؛ درحالی‌که امکان سفارش ماساژور نیز برای صندلی‌ها وجود دارد. سانروف الکتریکی، تمام سقف این مدل را شامل می‌شود، درحالی‌که روشنایی ملایم داخلی از طریق LED-های داخل کابین تأمین خواهد شد. این نسخه، دارای نمایشگر ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان نیز خواهد بود که با سیستم اطلاع‌رسانی پویا (Active Info Display) حتی نقشه‌های ماهواره‌ای و مسیریابی را انجام می‌دهد. فناوری نمایش اطلاعات‌ روی شیشه‌ی جلو (Head-up Display) با چرغ‌های تمام LED در جلو، عقب و روشنایی روز، همراه رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچ، مجموعه‌ی نسبتا کاملی از آپشن‌های تیگوان در اختیار می‌گذارد.

بالاتری سطح آپشن‌های تیگوان، در مدل R-Line دیده می‌شود که علاوه بر امکانات دیگر مدل‌ها، از نظر ظاهری نیز متمایز است. این خودرو با یک سپر اسپرت و کاملا متفاوت شناخته می‌شود که رینگ‌های اسپرت ۲۰ اینچ و عبارت R-Line روی جلوپنجره را به همراه دارد. لوگوی اختصاصی این نسخه، در قسمت‌های مختلف تیگوان، خصوصا پشت سری صندلی‌ها و تودری‌های آن دیده می‌شود. چرم مرغوب و طبیعی، مهم‌ترین آپشن لوکس برای کابین تیگوان R-Line است.