مروری بر تاریخچه شرکت پورشه

فردیناند پورشه، مؤسس و بنیان‌گذار این کمپانی، در سال 1875 میلادی دیده به جهان گشود. گرچه وی تحصیلات دانشگاهی کاملی نداشت ولی دست آفرینش، نبوغ و استعداد فراوانی را در او به ودیعه نهاده بود و این‌ها همه به همراه کار تجربی اصولی، دقیق و خستگی‌ناپذیر، وی را به چنان مرحله‌ای از شهرت و موفقیت رساند که در مدت کوتاهی به دریافت 2 عنوان دکترای افتخاری از دانشگاه‌های وین (سال 1917) و اشتوتگارت (سال 1924) نائل گردید.

فردیناند پورشه فعالیتش را در این صنعت با طراحی یک اتومبیل بنزینی – برقی آغاز نمود. این خودرو در سال 1900 میلادی و برای شرکت لوهنر (LOHNER) طراحی شده بود. پورشه همواره آرزومند آن بود که خودرویی ارزان‌قیمت را برای عامه مردم تدارک ببیند و بر همین اساس دو اتومبیل ZUNDAPP و NSU را طراحی نمود، که البته هیچ یک از آن‌ها به دلایل مالی به مرحله تولید نرسیدند اما بعدها این دو مدل، مبنای طرح‌های فولکس‌واگن قرار گرفتند.

در سال 1932 میلادی پورشه سفری به شوروی سابق (روسیه امروز) داشت که طی آن به وی پیشنهاد شد که اختیار تام سرپرستی و هدایت صنعت اتومبیل شوروی را بر عهده گرفته و عهده‌دار سمتی به‌عنوان ” طراح حکومتی ” گردد، ولی پورشه این پیشنهاد را رد نموده و نپذیرفت. در سال 1934 میلادی ترتیب ملاقات وی با هیتلر، که او نیز ایده ساختن اتومبیلی ارزان را در سر می‌پروراند، داده شد و طی این ملاقات پورشه از طرف هیتلر مأمور به اجرای این کار گردید. این خودرو فولکس‌واگن نام‌گذاری شد که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است. تولید این اتومبیل کمی پیش از شروع جنگ جهانی دوم آغاز شد اما با شروع جنگ، تولید کارخانه تنها به دو نوع اتومبیل نظامی – بر مبنای فولکس‌واگن – تغییر یافت و تولید مدل سواری تنها پس از سال 1945 از سر گرفته شد. علاوه بر این‌ها، در سال 1939 میلادی اولین اتومبیل پورشه ساخته شد. این خودرو، پورشه 64 نام داشت که عموماً از قطعات فولکس‌واگن در ساخت آن استفاده شده بود.در دوران جنگ جهانی دوم، دکتر پورشه تانک مشهور تایگر را برای ارتش آلمان طراحی نمود. در طی جنگ جهانی اول نیز وی به طراحی ماشین‌آلات نظامی اشتغال داشت و از جمله سیستم خود – کششی بزرگ‌ترین توپ جهان به وزن 26 تن را طراحی نمود. این توپ گلوله‌های یک تنی را پرتاب می‌کرد! با این وجود پورشه هیچ‌گاه به سیاست تمایلی نداشت و سعی می‌نمود حتی‌المقدور از آن دوری جوید. مشهور است که او هیچ‌گاه هیتلر را ” پیشوا ” ننامید بلکه همواره او را آقای هیتلر خطاب می‌کرد! در پایان جنگ جهانی دوم وی به فرانسه دعوت شد و به اتهام همکاری با آلمان نازی حدود 2 سال زندانی بود. در نهایت با تلاش فراوان پسرش فری (FERRY) که در آن زمان سرپرستی دفتر طراحی پورشه را به عهده داشت آزاد گردید و در پایان نیز، در سال 1952 میلادی بر اثر یک حمله قلبی درگذشت.در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، متفقین مانع فعالیت‌های فری پورشه در آلمان شدند به همین خاطر وی دفتر کارش را به کشور اتریش منتقل نمود و در آنجا یک شرکت بازرگانی تأسیس نمود، این شرکت درزمینهٔ توزیع و واردات خودروهای آلمانی به اتریش فعالیت می‌کرد. بالاخره فری پورشه توانست در سال 1949 میلادی دفتر کار خود را به اشتوتگارت آلمان منتقل نماید و در همین سال نیز توانست کارخانه خود را در این شهر تأسیس نماید. لوگو شرکت پورشه نیز برگرفته از نشان شهر اشتوتگارت است.

در سال 1963 میلادی شاهکار جاودانه این شرکت یعنی مدل 911 به جهانیان عرضه شد. در آغاز، این خودرو را 901 نام نهادند که با مخالفت شرکت پژو روبرو شد، زیرا مدعی بود که تمامی اعداد سه‌رقمی با صفر وسط را به نام خود ثبت نموده است. به همین خاطر نام این مدل به 911 تغییر یافت. این خودرو مدلی کاملاً جدید ولی بر اساس فلسفه 356 بود و از پیشرانه‌های 6 سیلندر تخت و سیستم تعلیقی از نوع میله پیچشی سود می‌برد. از سال 1965 تا 1969 نیز مدل 912 معرفی شد که از همان بدنه 911 ولی با استفاده از پیشرانه‌های 4 سیلندر 356 تولید می‌گردید. در سال 1969 میلادی نیز مدل موتور وسط 914 معرفی گردید که حاصل همکاری ناتمام پورشه با فولکس‌واگن بود و فولکس‌واگن – پورشه نیز نامیده می‌شد و تولید آن، در انواع 4 و 6 سیلندر تا سال 1976 ادامه یافت. در سال 1975 هم مدل 924 روانه بازار شد، این خودرو برای فولکس‌واگن طراحی شده بود اما در میانه کار فولکس‌واگن از پروژه ساخت آن کناره‌گیری نمود به همین دلیل نیز پورشه به‌تنهایی به تولید آن اقدام نمود.

امروزه پورشه یکی از عمده‌ترین بازیگران در عرصه سرعت و شتاب می‌باشد و محبوبیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است، به حدی که تولید آن تنها در عرض یک دهه بیش از 3 برابر افزایش یافته است و از 55 هزار دستگاه در سال 2002 میلادی به 165 هزار دستگاه در سال 2013 میلادی افزایش یافته است. یادمان باشد که ما در اینجا از خودروسازی صحبت می‌کنیم که محصولاتش به جواهرات قیمتی بیشتر شبیه هستند تا خودرو! وجود همین امر نیز به‌تنهایی عظمت کاری را پورشه انجام می‌دهد چندین برابر می‌کند.