با دنیای هیجان‌انگیز فرمول یک آشنا شوید

احتمالا بیشتر ما با شنیدن نام فرمول یک به یاد اسطوره این ورزش یعنی مایکل شوماخر می‌افتیم

 راننده‌ی پرافتخاری که عنوان قهرمانی هفت دوره از مسابقات فرمول یک را در کارنامه خود ثبت کرده است. چند سالی می‌شود که با پخش زنده‌ی مسابقات فرمول یک به طور مداوم از شبکه‌ ورزش، افراد زیادی علاقمند شد‌ه‌اند که مسابقات این ورزش را دنبال کنند. با این حال، طیف گسترده‌‌‌ای هم هستند که علاقه‌ی چندانی به تماشای مسابقات فرمول یک و دنبال کردن اخبار آن ندارند. از دلایل اصلی این موضوع، می‌توانیم به نبود منابع غنی برای اطلاع رسانی از ابعاد مختلف فرمول یک اشاره کنیم.

هم‌چنین عده‌ای تصور می‌کنند که فرمول یک، جذابیت کمتری نسبت به دیگر ورزش‌ها دارد و در طول برگزاری مسابقه، اتفاقات هیجان‌انگیزی در آن رخ نمی‌دهد. این در‌حالیست که فرمول یک به‌قدری مهیج است که تک‌تک ثانیه‌ها برای رانندگان ارزشمند شمرده می‌شود و در طول برگزاری مسابقه شاهد لحظات نفس‌گیر و برخوردهای مختلفی هستیم. اگر دوست دارید با فرمول یک بیشتر آشنا شوید، شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم.

 

فرمول یک چیست؟

فرمول یک نام یکی از ورزش‌های اتومبیل‌رانی است که مسابقات ویژه‌ای دارد؛ مسابقاتی که در قالب یک فصل در سطح جهانی برگزار می‌شود. بنابراین مسابقات این ورزش مثل فوتبال نیست که در قالب باشگاهی و لیگ‌های مختلف برگزار شود. فرمول یک را با عناوین مشابهی مثل فرمول وان (Formula One) و اف۱ (F1) هم می‌شناسند. فرمول یک با ورزش‌های فرمول ۲، فرمول ۳ و فرمول ۴ شباهت‌های زیادی دارد؛ مثلا در تمام این ورزش‌ها از خودروهای چرخ‌باز استفاده می‌شود. با این وجود تفاوتهای زیادی هم بین این ورزش‌ها وجود دارد. مهم‌ترین اختلاف این ورزش‌ها، مشخصات فنی خودروهای چرخ‌باز است. خودروهای فرمول یک پیشرانه‌های قدرتمند‌تری نسبت به خودروهای فرمول ۲، ۳ و ۴ دارند.

 

راستی خودروهای چرخ‌باز یعنی چه؟

 

خودروهای چرخ‌باز سبک طراحی متفاوتی نسبت به خودروهای معمولی و متداول دارند؛ کلاس اتومبیلی که تک سرنشین است و تایرهای آن در بیرون بدنه‌ی خودرو قرار دارند. بیرون بودن این تایرها مزایایی به دنبال دارد. فرمان‌پذیری تیزتر با زاویه‌ی پیچش بیشتر نسبت به خودروهای عادی، یکی از ویژگی‌های مثبت این سبک طراحی است. این موضوع زمانی اهمیت ویژه‌ پیدا می‌کند که خودرو باید با حداکثر سرعت ممکن سر پیچ‌های تند بپیچد و عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.

مزیت دیگر این سبک طراحی، سطح تماس بالای لاستیک با محیط خارج است. این ویژگی به خنک‌کاری تایرها کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، به میزان قابل توجهی خنک‌ شوند. دمای سطح تایر خودروهای فرمول یک در پیست، به‌طور متوسط چیزی در حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است و در سرعت‌های بسیار زیاد در سرپیچ‌ها، از این هم بالاتر می‌رود. به‌ همین دلیل، تایرها زود مستهلک می‌شوند و معمولا در هر ۲۰ دور، باید تعویض شوند.

بیرون بودن این تایر خودروها مزیت دیگری هم دارد. این ویژگی طراحی باعث می‌شود که کار تعویض تایرها برای تیم مکانیک و پشتیبانی حاضر در پیست آسان‌تر شود و در زمان کمتری، تایرهای جدید را جایگزین تایرهای مصرف شده کنند. این پروسه در مکانی به اسم Pit Stop انجام می‌شود؛ مکانی که اعضای مکانیک و پشتیبانی تیم‌های حاضر، برای تعویض تایرها حضور پیدا می‌کنند. کل زمان تعویض تایرها برای تیم‌ها حدود ۳ ثانیه زمان می‌برد. شاید برایتان جالب باشد که رکورد تعویض ۴ حلقه لاستیک برای تیم پشتیبانی، تنها ۱٫۹۲ ثانیه زمان برده؛ این به معنی باز کردن پیچ چرخ با آچار برقی، درآوردن تایر مصرف شده و جا انداختن لاستیک نو و بستن پیچ است. در هر گرندپری، بسته به مسافت پیست و جنس تایرها، راننده‌ها چندین بار در طول مسابقه در Pit Stop ها جای گیری می‌کنند.

 

گرندپری؟

یعنی محال است که علاقمند فرمول یک باشیم و این اصطلاح را به وفور نشنویم! گرندپری (Grand Prix) در فرمول یک، به معنی رویدادهای اتومبیل‌رانی است که تمرین، زمان‌گیری و برگزاری مسابقه اصلی هر مرحله را شامل می‌شود. گرندپری‌ها در پیست‌های کشورهای مختلفی مثل استرالیا، بحرین، برزیل و کانادا برگزار می‌شود. گرندپری‌های فرمول یک، تعداد مشخصی ندارد اما معمولا بین ۱۷ تا ۲۰ در فصل‌های متعدد است؛ به‌طور مثال، فرمول یک فصل پیش شامل ۲۰ گرندپری بود. این بدین معنی است که در فصل پیش شاهد برگزاری ۲۰ مرحله از مسابقات فرمول یک در ۲۰ پیست مختلف با بخش‌های تمرین، زمان‌گیری و مسابقه اصلی بودیم. شروع و پایان فصل‌های فرمول یک، زمان دقیقی ندارند، اما به‌طور تقریبی، هر فصل از هفته‌ی سوم مارس (اواخر اسفند یا اوایل فروردین) شروع و در هفته‌ی آخر نوامبر (اوایل آذر) به پایان می‌رسد.

 

فرمول یک یعنی شاهکار مهندسی

شاید به جرات بتوان گفت که فرمول یک می‌تواند عنوان بزرگ‌ترین مسابقات خودرویی را از آن خود کند. بزرگ از آن جهت که در این ورزش، شاهد حضور خودروهایی هستیم که در اوج شاهکار مهندسی و تکنولوژی طراحی و تولید شده‌اند. از آن‌جایی که در این مسابقات، صدم ثانیه‌ها هم نقش حیاتی در تعیین مقام‌ها دارند، خودروسازها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین و بی‌نقص‌ترین محصول خودشان را در این مسابقات بیاورند.

حداقل وزن خودروهای فرمول یک برای شرکت در مسابقات، ۷۰۲ کیلوگرم است. این وزن با احتساب وزن راننده و خودرو بدون باک محاسبه شده است. برای کاهش وزن این خودروها از مواد سبکی مثل فیبر کربن استفاده می‌شود. از ویژگی‌های فیبر کربن می‌توانیم به وزن بسیار کم و در عین حال، مقاومت بالای آن اشاره کنیم. (فیبر کربن می‌تواند بسته به نوع ساختارش، ۳ برابر سبک‌تر از آلومینیوم و ۵ برابر مقاوم‌تر از فولاد باشد.)

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که باید نوع پیشرانه‌های خودروهای فرمول یک از مشخصات ۸ سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی و حجم ۲٫۴ لیتر، به ۶ سیلندر خورجینی و حجم ۱٫۶ لیتری تغییر کند. شرکت‌های سازنده موظف شدند تا از پیشرانه‌های مجهز به سامانه‌های توربوشارژ یا سوپرشارژ که مشخصات گفته شده را داشته باشد، استفاده کنند. سیستم پرخوران توربوشارژر، طراحی پیچیده‌تری نسبت به سیستم سوپرشارژر دارد. درعوض سیستم‌های توربوشارژر، بهینه‌تر از سوپرشارژرها هستند و توان بیشتری تولید می‌کنند. به همین دلیل با درنظر گرفتن محدودیت حجم پیشرانه و نیاز به رسیدن به بازدهی و توان بالا، تمایل خودروسازها برای استفاده از پیشرانه‌های توربوشارژر بیشتر از سوپرشارژر است. خودروهای فرمول یک می‌توانند از همین نیروگاه کوچک، توان حدودی ۱۰۰۰ اسب‌بخار بگیرند. در تولید و مونتاژ قطعات خودروهای فرمول یک، دقت بسیار بالایی به خرج می‌رود؛ چراکه هرگونه بی‌دقتی هرچند کوچک می‌تواند اتفاقات بد و جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

 

فرمول یک، ورزشی پرهزینه

فرمول یک به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین ورزش‌های دنیا شناخته می‌شود. برای برگزاری، شرکت در مسابقات و هم‌چنین پرداخت دستمزد رانندگان و افراد فعال در تیم، هزینه‌های قابل توجهی صرف می‌شود. آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات سالیانه این ورزش در کشورهای مختلف بودجه‌های کلانی می‌طلبد.

برای ساخت یک خودرو فرمول وان به‌طور متوسط ۲٫۸ میلیون دلار هزینه می‌شود. دستمزد رانندگان هم بسته به تیم و اعتبارشان می‌تواند متفاوت باشد و اعداد آن‌ها فاش نمی‌شود. با این وجود در منابعی گفته شده که پیش از این، رانندگان تیم مرسد‌س‌بنز و فراری برای یک فصل، دست‌ کم ۲۵ میلیون دلار دریافت کرده‌اند. (این مبلغ بدون درنظر گرفتن کارهای تبلیغاتی این افراد برای برندهای مختلف است.) این اعداد و ارقام خیلی بیشتر از آن است که بتوانیم تصورش را کنیم. مثلا بهترین راننده فرمول یک حرفه‌ای می‌تواند ۱۰ دستگاه بوگاتی شیرون یا ۴۴۰۰ دستگاه پراید با احتساب ارز ۳۷۰۰ تومانی تنها با درآمد یک فصل خود تهیه کند!شاید برایتان جالب باشد که فرمان خودرو فرمول وان چیزی در حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد. به عبارتی، با ارزش دلار امروز، فرمان این خودرو معادل قیمت یک خودروی لوکس ۲۲۰ میلیون تومانی است! به عبارتی ارزش قیمتی حدودی مجموع دو خودرو هیوندایی توسان و الانترا تنها در یک فرمان فرمول یک جای داده شده است! قیمت بالای این فرمان به دلیل پیچیدگی در فناوری و ساخت آن است. فرمان این خودروها نمایشگر، چراغ‌های هشدار دهنده و کلیدهای متنوعی دارد. شرکت سازنده در طراحی این فرمان‌ها سعی می‌کند تا بیشترین قابلیت‌ها را در اختیار راننده بگذارد؛ در عین حال چیدمان این کلیدها باید بسیار ساده باشد تا راننده در کمترین زمان از تنظیمات مختلف حین رانندگی بهره ببرد. این‌ها همه نشان از هزینه‌ی بسیار سنگین شرکت‌های حاضر و فدراسیون در برگزاری مسابقات است.

 

نمایندگی مدیران خودرو و چری کد 264 خواجوندی با سابقه بیست ساله در صنعت خودرو از سال 1387 همکاری خود را با شرکت مدیران خودرو با عنوان نمایندگی 264 کرج آغاز کرده و سابقه درخشان این مجموعه گواهی بر جلب اعتماد شما عزیزان است، نمایندگی مدیران خودرو 264 خواجوندی افتخار دارد در تمام روز های اداری هفته از ساعت 9 الی 21 پاسخگو مشتریان گرامی باشد

Tiggo 7

 

Tiggo 5/Arrizo 5/X33S/X22/315