آشنایی با سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو(Suspension System) مجموعه واسط بین محفظه نگه دارنده سرنشینان، شاسی و چرخ‌های خودرو است

آشنایی با سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو(Suspension System)  مجموعه واسط بین محفظه نگه دارنده سرنشینان، شاسی و چرخ‌های خودرو است، که تنظیم کننده نحوه واکنش محفظه نگه‌دارنده و شاسی نسبت به جاده است. سیستم تعلیق خودرو مجموعه‌ای است که توسط مهندسان طراحی شده است تا سرنشینان احساس آرامش داشته باشند. این سیستم به طور کلی از پنج قسمت مختلف شامل فنر، کمک فنر، سیبک، بوش و طبق تشکیل شده است.

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل فنر، کمک فنر، سیبک، بوش و طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند.

فنر این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود

کمک فنر کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

سیبک در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

بوش:  بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

طبق طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 

انواع سیستم تعلیق                                                

 

سیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به مستقل، طبق دار دوبل، و مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

تعلیق مستقل:  در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

تعلیق طبق دار دوبل در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

تعلیق مک فرسون در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند.