نحوه آب بندی خودروی صفر

از گذشته تاکنون همواره نظرات مختلفی درباره لزوم آب بندی موتور خودروهای نو و نحوه انجام آن مطرح بوده است.

 
نحوه آب بندی خودروی صفر
از گذشته تاکنون همواره نظرات مختلفی درباره لزوم آب بندی موتور خودروهای نو و نحوه انجام آن مطرح بوده است. به اعتقاد بسیاری با پیشرفت تکنولوژی و دقیق تر شدن فرآیندهای تولید و مونتاژ، موتورهای امروزی دیگر نیازی به آب بندی نداشته و از همان روزهای نخست مالکیت یک خودروی صفر کیلومتر می توان بدون دغدغه از تمام توانایی های آن بهره برداری کرد.                                                          
در سوی مقابل هنوز هستند افرادی که اعتقاد دارند با وجود پیشرفت ها هنوز باید به قطعات موتور اجازه داد که مدتی آرام و بدون فشار کار کنند تا به کارایی مطلوب برسند.
برخی معتقدند که با پیشرفته تر شدن دستگاه های تراشکاری و ریخته گیری و همچنین بالاتر رفتن دقت ساخت، فرآیندهای مربوط به آب بندی دیگر بی معنی هستند.
با وجود این پیشرفت ها و حتی کنترل های کیفی، هنوز نمی توان ادعا کرد که دقت ساخت و مونتاژ به اوج خود رسیده و همه قطعات استفاده شده در موتور از هر لحاظ کامل و بی عیب و نقص هستند.
علاوه بر این، بخش های مختلف موتور از جمله درزگیرها باید مدتی در دمای معین کار کنند تا به کارایی مطلوب برسند. بنابراین هنوز می توان ادعا کرد که نیاز به آب بندی برای خودروهای نو کمابیش وجود دارد.
 
بر اساس برخی ارزیابی ها موتورهای مدرن بعد از تقریبا 1000 کیلومتر به حد مطلوبی از کارایی دست پیدا می کنند؛ در طول این مدت برای آرامش خاطر بیشتر می توانید چند راهکار نسبتا ساده را امتحان کنید.
معمولا این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که به آب بندی خودرو صفر کیلومتری که بتازگی خریده، اهمیت بدهد زیرا آنها بر این باورند خودروهای امروزی نیازی به آب بندی ندارند و این تصوری است که بیشتر آن دسته از افرادی که به قول معروف سن و سالی از آنها گذشته است به آن توجه دارند. این در حالی است که تعمیرکاران  خودرو بر این باورند عادت های نادرست ما دراستفاده بهینه از خودرو با پیامدهای بسیاری همراه است که می تواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. یکی از این نکات، آب بندی خودروست که گرچه ممکن است بر عملکرد خودرو به طور مستقیم تاثیری نداشته باشد و پیامدهای ناشی از آن بزودی خود را نشان ندهد اما می تواند با مشکلاتی همراه باشد که با گذشت زمان خود را نشان می دهد.                                         
به گفته تعمیرکاران خودرو بهتر است در 750 کیلومتر نخست رانندگی با یک خودرو صفر کیلومتر بویژه زمانیکه بار زیادی در خودرو وجود دارد از رفتن به سربالایی های پرشیب خودداری شود. همچنین توصیه می شود دنده های اتومبیل صفر کیلومتر به گونه ای تغییر داده شود که همواره دور موتور خودرو بین 2500 تا 4000 دور قرار گیرد. بهتر است هنگام رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر هیچ گاه تخت گاز نروید و از حرکت در مسیرهای طولانی مانند بزرگراه ها با دور ثابت تا حد امکان خودداری کنید. در 750 کیلومتر دوم رانندگی با این خودرو جدید نیز بهتر است از شتاب گیری های سریع و تخت گاز رفتن اجتناب کنید و از دنده معکوس نیز استفاده نکنید. بر اساس برخی ارزیابی ها موتورهای مدرن بعد از تقریبا 1000 کیلومتر به حد مطلوبی از کارایی دست پیدا میکنند؛  در طول این مدت برای آرامش خاطر بیشتر می توانید چند راهکار نسبتا ساده را امتحان کنید:                                                                                                                                                                                   
پدال را تا انتها فشار ندهید
 
برای آب بندی مناسب دور موتور را نباید زیاد بالا برد. البته این موضوع برای موتورهای بنزینی و دیزلی کمی متفاوت است، زیرا نسخه های دیزلی در دورهای پایین تری کار می کنند.
در کیلومترهای اولیه برای موتورهای بنزینی تا 3500 و در موتورهای دیزلی تا 2500 دور در دقیقه توصیه شده است. به عنوان یک قاعده کلی دور موتور نباید به نزدیکی های نیمه حد مجاز تعریف شده برسد؛ برای مثال چنانچه محدوده دور موتور از 7000 به بعد قرمز باشد، در دوره آب بندی نباید آن را به بیش از 3500 رساند. همچنین در این دوره باید از شتاب گیری های سریع و فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز خودداری کرد. 
تعویض روغن در کیلومترهای کم ابتدایی
 
همانطور که اشاره شد، یکی از مهمترین اهداف دوره آب بندی جدا شدن زائده های اضافی از قطعات مختلف موتور است که در نتیجه دقت ساخت کم بوجود آمده اند. بنابراین می توان انتظار داشت که پس از اندکی کارکرد، برخی از این زائده ها جدا شده و همراه با روغن در بخش های مختلف موتور حرکت کنند. برای رهایی از دست این خرده فلزها می توانید پس از 80 الی 160 کیلومتر کارکرد، روغن موتور را تعویض کنید. برای اطمینان خاطر و رسیدن به حالتی ایده آل نیز تعویض روغن پس از حدود 1600 کیلومتر برای بار دوم پیشنهاد می شود. با این روش مطمئن می شوید که تقریبا تمامی زائده ها از موتور خارج شده اند.
شایان ذکر است که اکثر موتورهای مدرن امروزی در کارخانه ها آب بندی می شوند. سازندگان مختلف برای پیشگیری از هزینه های اضافی در دوره وارانتی این کار را پس از مونتاژ شدن موتورها در کارخانه انجام می دهد. اما چنانچه دوست دارید برای اطمینان خاطر، خود دست به کار شوید، می توانید پیشنهادهای ارایه شده در مطلب حاضر را مد نظر قرار دهید.
با توجه به تفاوت کیفیت و تکنولوژی های به کار برده شده در ساخت و مونتاژ قطعات، موضوع آب بندی شاید با شدت زیادتری برای خودروهای داخلی اولویت داشته باشد. پس اگر مالک یک خودروی صفر کیلومتر داخلی هستید، با دقت و حساسیت بیشتری 5000 کیلومتر اولیه را پشت سر بگذارید.